فرش تبريز
فرش تبريز قيمت – فرش شفقي تبريز – فرش ماشيني تبريز – تابلوفرش تبريز – فرش تبريز طرح عليا – فرش دستباف تبريز طرح سالاري – فرش دستباف تبريز طرح ماهي

فرش

فرش فانتزي تبريز( فرش فريز )

در كل فرش ها به دو روش عمده توليد مي شوند: بافت گره اي و پرز بريده. در ايجاد ظاهر و لطافت هر فرش نوع بافت اهميت زيادي دارد. دو نوع گليم فرش و فرش فانتزي ( فرش فريز ) دو سبك از پنج سبك فرش هاي پرزبريده هستند كه داراي دوام بسيار زيادي هستند و اين ويژگي به واسطه ي تراكم پرزها و تابيدگي محكم نخ ها مي باشد. اين ويژگي ها باعث مي شوند فرش ماشيني ظاهر و كيفيت خود را با دوام بالايي حفظ كند.

دوام

اگرچه در كل گليم فرش قابليت نگهداري بالايي دارند، فرش فانتزي (فرش فريز) به علت تعداد بيشتر و تابيدگي محكم تر نخ ها حتي از گليم فرش هم بادوام تر است. بنابراين فرش فانتزي (فرش فريز) قادر است در مقابل آسيب وسايل منزل مقاومت بالايي داشته و نماي خود را حفظ كند. همچنين به علت وجود تابيدگي زياد در نخ ها فرش فانتزي (فرش فريز)، ظاهري پيچ خورده دارد كه در تراكم هاي مختلف جلوه هاي جذابي را ايجاد مي كند. در گليم فرش، نخ هايي با سطوح تابيدگي كمتر و پيچيدگي سست تر به كار رفته است.

ظاهر

هر دو فرش فانتزي (فرش فريز) و گليم فرش غير رسمي هستند. چرا كه ظاهر برجسته ي ايجاد شده توسط فيبرهاي محكم تابيده در فرش فانتزي (فرش فريز) به آن سبك معمول تري مي دهد. اين حالت تابيدگي باعث مي شود كه ظاهري شبيه يك سگ پشمالو داشته باشد. بعضي سبك هاي فرش فانتزي (فرش فريز ) داراي رگه هايي از رنگ ها هستند كه سايه روشن زيبايي را ايجاد مي كند. بخصوص فرش فانتزي (فرش فريز) با رنگ هاي تيره ظاهري دلربا دارند. گليم فرش جلوه ي براق تري دارند كه مانند فرش فانتزي (فرش فريز) انواع سايه روشن ها را ايجاد مي كند. نحوه ي تابيدن الياف گليم فرش، باعث كاهش انعكاس نور و پنهان شدن جاي پا و آثار جاروبرقي مي شود. به علت همين ويژگي است كه گليم فرش فرش بيراهه نيز ناميده مي شود. فرش فانتزي (فرش فريز) ويژگي هاي بيراهه كمتري نسبت به گليم فرش دارد.

كاربردها

به علت خصوصيات نام برده شده، گليم فرش براي ورودي خانه بسيار مناسب است. براق بودن الياف گليم فرش آن را براي محيط هاي رسمي بهتر مي كند. خصوصيات متنوع تر آن، به محل ظرافت خاصي مي دهد.فرش فانتزي (فرش فريز) به علت خصوصيات ذكر شده براي مكان هاي پر رفت و آمد بسيار پركاربرد است. و به دليل ظاهر بافت دار و غيررسمي اش در اتاق نشيمن و اتاق خواب مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين حالت ارتجاعي سطح تابيده اش، باعث مي شود براي مكان هاي تجاري مناسب باشد.

نگهداري

تمامي فرش ها جهت حفظ ظاهر زيبا و دوام بيشتر نياز به نظافت منظم دارند. مخصوصاً براي فرش هاي پر رفت و آمد يك برنامه جاروكشي منظم ضروري است. فرش فانتزي (فرش فريز) به علت ماهيت بسيار تابيده اش نياز به تلاش بيشتري براي نظافت دارد. بعضي معتقدند فرش فانتزي (فرش فريز) نياز به جاروبرقي هاي داراي برس ضربه زننده دارد تا مواد جاسازي شده در اتاب نخ ها را جدا كند. همچنين بهتر است فرش فانتزي (فرش فريز) حداقل يكبار در سال به طور كامل بخارشويي شود تا چربي ها و ديگر كثيفي هاي جاسازي شده در عمق فرش فانتزي را از بين ببرد. چرا كه برخي از آن ها در طول زمان طوري عمقي مي¬شوند كه جاروبرقي قادر به تميز كردن آن ها نخواهد بود.فرش دست

امتیاز:
بازدید: 9
برچسب:
:
[ 1397/4/28  ] [ ۰۶ ] [ tabriz-carpets ] [ ]

فرش

تاريخچه فرش ايران

قديمترين فرش دستبافت ايراني در سال ۱۹۴۹ در دومين مرحله كاوشهاي باستان شناس روسي، رودنكو در منطقه پازيريك كشف و به نام فرش پازيريك ناميده شد.

 رودنكو در كتابي كه به مناسبت اين اكتشافات در سال ۱۹۵۳ در روسيه منتشر كرد، درباره فرش مكشوفه توضيحات مفصلي نگاشت و آن را صراحتا كار ايران و قديمي ترين فرش ايراني در دنيا بيان نمود. او نوشت: “بدون اينكه بتوانيم به طور حتم بگوييم اين فرش كار كداميك از سرزمين هاي ماد-پارت(خراسان قديم) يا پارس است، تاريخ فرش مذكور و پارچه هايي كه در پازيريك كشف شد قرن پنجم و يا اوايل قرن چهارم پيش از ميلاد تشخيص داده مي شود.” سپس او اضافه مي كند: “تاريخ اين قالي از روي شكل اسب سواران معلوم مي شود. طرز نشان دادن اسبهاي جنگي كه به جاي زين قالي بر پشت آنها گسترانده اند و پارچه روي سينه اسب از مشخصات آشوريها مي باشد اما در روي فرش پازيريك ريزه كاريهاي مختلف و طرز گره زدن دم اسبها ، در نقوش برجسته تخت جمشيد نيز ديده مي شود.”
در زمان تسلط مغولها (قرن سيزدهم و چهاردهم ميلادي) قالي بافي به سطح بسيار رفيعي از زيبايي وتكنيك رسيد. شكوفايي اين صنعت شايد با حكومت غازان خان (۱۳۰۷-۱۲۹۵ ميلادي) مصادف بود.

 اما اوج قالي كلاسيك ايراني را كه از آن با رنسانس قالي ايران ياد مي شود زمان سلاطين صفوي (۱۷۲۲-۱۴۹۹ ميلادي) به ويژه زمان حاكميت شاه طهماسب اول (۱۵۸۷-۱۵۲۴ ميلادي) و شاه عباس كبير(۱۶۲۹-۱۵۸۷ ميلادي) ثبت كرده اند. از اين دوران حدود ۳۰۰۰ تخته فرش به يادگار مانده كه درموزه هاي بزرگ دنيا و يا در مجموعه هاي شخصي نگهداري مي شوند.

 در اين دوران در كنار قصرهاي پادشاهان كارگاههاي قالي بافي بناشد و مراكز گوناگون كه قبلا در تبريز ، اصفهان ، كاشان ، مشهد ، كرمان ، جوشقان ، يزد ، استرآباد ، هرات و ايالات شمالي نظير شيروان ، قره باغ و گيلان وجود داشتند توسعه و رونق بيشتري گرفتند.

 در همان زمان ، نقاشان و نگارگران بلندپايه طرحهاي خلاصه شده و تركيبي ترنج در وسط قالي و لچكها را در آن وارد كردند. يعني همان طرحي كه قبلا به زيباترين وضعي در قرن پانزدهم روي جلد كتابهاي ارزشمند به كار مي رفت.
با اشغال كشور بوسيله افغانها (۱۷۲۲-۱۷۲۱ ميلادي) اين صنعت و هنر رو به انحطاط گذاشت.

 در قرن نوزدهم قاليهاي ايراني ، بويژه فرشهاي نفيس ناحيه تبريز به اروپا راه يافتند. از سوي كشورهاي اروپايي نمايندگاني به تمام كشورهاي مشرق زمين گسيل شدند و با رقابت بسيار فشرده كليه فرشهاي كهنه و عتيقه را گردآوري كرده به قسطنطنيه كه هنوز هم مهمترين بازار قالي مشرق زمين بود فرستادند.
با به پايان رسيدن منابع فرشهاي كهنه ، شركتهاي انگليسي (زيگلر ۱۸۸۳ م) آمريكايي و آلماني به طور نامحدود اقدام به تاسيس كارگاههايي در تبريز ، سلطان آباد(اراك) ، كرمان كردند. اين روال تا جنگ جهاني اول كه توليد قالي به طور قابل توجهي افزايش يافته بود ادامه داشت.

 اولين فرش به احتمال زياد بوسيله افراد چادر نشين براي فرش كردن كف خاكي چادرشان بافته شده بود. ولي امكان اينكه فرش بوسيله مصريها، يا چينيها و يا حتي بوسيله افراد ديگر اختراع شده باشد است. و حتي امكان اينكه تمام اين مردم فرش را خودشان اختراع كرده باشند بدون اينكه با هم ارتباط و يا تماسي داشته باشند است.

ما مطمعاً هستيم كه فرش بافي به بالاترين حد خود در پنج قرن قبل از ميلاد رسيده بود. اين بوسيله باستان شناسان روسي رودنكو و گريازنوف در سال ۱۹۴۹ در دره پازيريك، تقريباً ۵۰۰۰ فوتي كوههاي التايي كشف شده و به نام فرش “گره دار” معروف است.

فرش پازيريك نمونه كمياب و زيبايي است كه با تكنيك بالا بافته شده است، فرش پازيريك كه ۲۴۰۰ يا ۲۵۰۰ سال از عمر آن ميگذرد در مقبره يخ زده رئيس سيتها در مغولستان كه بصورت بسيار خوب نگهداري شده بود پيدا شد.

در گذر تاريخ ايران صنعت و پيشه فرشبافي بصورت يك هنر و مهارت خاص درآمده است.

موقعي كه كوروش كبير در سال ۵۳۹ قبل از ميلاد كشور بابل را فتح كرد، صنعت و هنر فرش را به كشور خود معرفي كرد. گفته شده است كه در آرامگاه كوروش كه در پرسپوليس بخاك سپرده شده است، با گرانبهاترين فرشها پوشيده بود.

امتیاز:
بازدید: 10
برچسب:
:
[ 1397/4/28  ] [ ۰۶ ] [ tabriz-carpets ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 29
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب